3. 1. 2008

Otázky a podotázky k vědomostnímu testu

Přináším Vám zde vzorové otázky - nelekejte se však, některé jsou pro Vás k zamyšlení v průběhu přípravy, mají nápomocnou funkci, k uvědomění si, oč jde. Podstatné otázky jsou kurzívou (zpětně ale vidím, že to jsou skoro všechny:-)
1. Jak byste charakterizovali pedagogiku v systému věd, jaká jsou její možná rozdělení (pojetí) a jaký je její vztah k jiným vědám? (pedagogika jako věda explanativní, normativní….atd.)
Podotázky:
a) Co znamená slovo pedagogika?
b) Jak souvisí s pedagogikou proces kultivace a socializace?
c) Co je socializace a jaký je vzájemný vztah mezi výchovou a socializací?
d) Jak můžeme chápat pedagogiku jako vědu?
e) Jaký je vztah pedagogiky k jiným vědám?
f) Co si představujete pod pojmem struktura pedagogiky?

2. Co je předmětem pedagogiky? (charakterizovat pojem výchova) vzdělávání, edukace a edukační prostředí)
Podotázky:
a) Definujte pojem výchova
b) Jaké znáte typy výchovy a co znamenají?
c) Jaké rozlišujeme formy výchovy?
d) Proč je výchova nutností k přežití?
e) Jak souvisí výchova s Maslowovou hierarchií potřeb?
f) Co si představujete pod pojmem rysy výchovy?

3. Vzdělání a vzdělávání
Podotázky:
a) Jaký je rozdíl mezi vzděláním a vzděláváním?
b) 1.Vysvětlete obsah vzdělání a spor o hlavu dobře naplněnou a udělanou
2. V čem je obsažen obsah vzdělání? (v učebnicích, skriptech, atd…)
c) Vysvětlete pojem výuka a vyučování
d) Jaké znáte modely výuky?
e) Jaké znáte fáze vyučování?
f) Co rozumíme pod zkratkou DAU? (didaktická analýza učiva)
g) Co je učení a jak rozumíte pojmu edukační realita?
h) Co je Bloomova taxonomie výukových cílů?
i) Popište školský systém v České republice.


4. Pedagogické směry ve 20. stol. (vliv směrů v psychologii a alternativní výuka)
Podotázky:
a) Jak můžeme charakterizovat vliv pragmatismu na pedagogiku?
b) Čím ovlivnila pedagogiku hlubinná psychologie (psychoanalýza)?
c) Jaký vliv má na pedagogiku humanistická psychologie?
d) Proč je pro pedagogiku důležitá pozitivní psychologie?
e) A jaký vliv může mít na pedagogiku behaviorismus?


5. Alternativní výuka
Podotázky:
a) Koho považujeme za předchůdce alternativních škol? (Komenský, Rousseau, Pestalozzi a částečně i Herbart)
b) Co to byl Daltonský plán a Winnetská soustava?
c) Čím se vyznačuje Freinetova škola?
d) Jak byste charakterizovali Jenský plán?
e) Co vše víte o Waldorfské škole?

6. Osobnost učitele a vychovatele (typologie)
Podotázky:
a)Jaké znáte typologie temperamentu a proč jsou důležité i pro výchovu?
b) Jaké znáte typologie učitele z hlediska pedagogiky? (i žáků)
c) Umíte vyjmenovat sedm základních typů učitelů, vyvolávajících konflikty?
d) Co si přestavujete pod pojmem kompetence pedagoga? Které to jsou?
e) A jaké specifické osobní předpoklady by měl mít pedagog
?
f) Co je dvojí naivita a jak souvisí s osobností učitele – pedagoga?


7. Výchovné cíle a metody výchovy a výuky (životní zdatnost, taxonomie výukových cílů, atd.)
Podotázky:
a) Vyjmenujte metody a zásady výchovy
b) Vyjmenujte cíle výuky podle Maňáka i podle Lernera
c) Co jsou cíle a jak je rozdělujeme
d) Co je životní zdatnost
e) Jak souvisí cíle a kvalita života
f)
Jaké jsou charakteristické znaky dětského prožívání?


8. Základní pedagogické principy
Podotázky:
a) Čím je důležitá zásada výchovného vyučování?
b) Jaké tři aspekty v sobě zahrnuje zásada individuálního přístupu?
c) Proč je zásada aktivity významná? (Kdo hřeší?)
d) Co obnáší zásada trvalosti a uvědomělosti? Jak souvisí s interiorizací?
e) Jedenáctá zásada (námi přidaná) – ta hovoří o čem?


9. Složky výchovy (rozumová, mravní, zdravotně-tělesná, estetická, ekologická, pracovně - technická)
Podotázky:
a) Čím se vyznačuje rozumová výchova?
b) Jaké znáte vývojové teorie morálky?
c) do jakých stupňů bychom mohli rozdělit mravní výchovu v praxi?
d) jak můžeme charakterizovat výchovu zdravotně-tělesnou?
e) Co mají společného výchova estetická s ekologickou?
f) Z jakého hlediska může být v současné době výchova pracovně technická problematická?

10. J .A. Komenský
Podotázky:
a) Pojetí člověka
b) Pojetí věcí lidských
c) Myšlenka, která vás zaujala

11. Desatero do života podle J. Prekopové – vlastní výběr
12. Práce smutku a vzpomínek – vlastní pochopení a názor na tuto teorii
13. Co můžeme dítěti v současném světě nabídnout - vlastní pochopení a názor na tento problém
14. Základy pedagogického výzkumu a co o něm víte

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, prosím, které otázky budou na zkoušce z předmětu Základy pedagogiky (BZPEG)? Moc děkuji za odpověď.

Miriam Prokešová řekl(a)...

Dobrý den, dnes přepošlu na společný e-mail. Zdravím,
miriam prokešová

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
mohla byste nám také poslat otázky k zápočtovému testu ze Základu pedagogiky BZPED ?
Děkuji za odpověď :)