20. 1. 2008

Vaše otázky a seminární práce

Dobrý den - chtěla jsem všem poděkovat za seminární práce. Nejčastější téma je bezesporu šikana a hned na druhém místě alternativní školství. Ale šikana vede, až mě napadlo, jestli mě tím tématem prostě nechcete také šikanovat :-) Studentům prezenčního studia jsem zadala také vypracovat otázky - a ejhle, opět šikana byla ta nejčastější. Co s ní, jak ji rozpoznat, jak ji řešit, jak se vůbec zachovat.
Ne, že by mne toto téma nezajímalo - spíše mám pocit, že čím více s e o tom hovoří, píše, mluví, tím se závažnost tohoto tématu smývá. Bylo o tom napsáno již spoustu slov, ale problém i navzdory tomu spíše narůstá.
Osobně si myslím, že šikana je záležitost mnohem širší, celospolečenská, a že jejími prapůvodci jsou momentální vztahy mezi lidmi navzájem, a ve školách vzájemná interakce učitel žák, tak jak to nakonec ukazuji i ve skriptech, které jsem poslala na naši e-mailovou adresu.
Víte už tedy, proč Bůh bydlí podle Komenského na zemi v těch srdcích, která jsou zkroušená? Nejsou to srdce neveselá a smutná, ale ta srdce, která vidí problémy, které nejdou řešit, bolí je to a jsou z toho zkroušené a ptají se, jak tedy najít cestu... Možná proto, že se ptáte, právě tuto cestu již hledáte a najdete ji - jednou určitě. A pomůžete tak mnoha bezradným a nešťastným dětem.
I o tom by pedagogika totiž měla být...
P.S. Na internetových stránkách Společenství proti šikaně najdete možná některé odpovědi na kladené otázky. V rubrice konference je také celý sborník, který byl vydán spolu s příspěvky mnoha odborníků, kteří se tímto tématem zabývají. Neskromně dodávám, že v posledních nepřednesených najdete i můj... a v něm možná i mou odpověď na takto závažné téma, kterou studentům, kteří se ptali, dlužím.

Žádné komentáře: