6. 2. 2008

Únorová setkání v Tohu vabohu

Jé - zjistila jsem teď, že dneska byla Popeleční středa! Takže už jsme na počátku postního období, (a my máme doma ještě sem tam vánoční výzdobu). To to letí. Sotva jsme slavili narození Ježíška, už se nám připomíná blížící se smrt, jeho i naše. Jsme prach a v prach se obrátíme...
Čekají nás (kromě smrti jednou někdy) teď samé pěkně nazvané neděle. Naši předkové si totiž neděle v postní době různě pojmenovávali a také je různě slavili. Uvidíte, bude to zábavné a zajímavé.
Mě však nejvíce pobavila jedna starodávná zvyklost, odehrávající se prý právě na Popeleční středu tady u nás ve Slezsku. V tento den si údajně přičinlivé selky sedaly na ošatku s vejci a kvokaly. A to proto, aby se jim skutečně vydařila kuřata a housata a kachňata a bůhví co ještě.
Škoda, že už tenhle zvyk neexistuje. Představte si to jako volnou disciplínu třeba na takové Miss - to by bylo něco! To by byla podívaná!
Stejně by mě zajímalo, jak to dělaly. Sedly si ty selky s ošatkami na náves a kvovaly všechny najednou nebo každá o samotě doma někde v koutě nebo v kurníku nebo jak vlastně?
Nikde jsem se to však nedočetla.
Jdu si uvařit zelený čaj s příchutí broskve, aby se mi v hlavě rozsvítilo... a budu přemýšlet...

Žádné komentáře: