8. 7. 2008

PRÁZDNINOVÉ POVÍDÁNÍ o LÉTÁNÍ: 11. Doba sečení

Je doba sečení. Kdysi dávno můj otec v tuto dobu sekával naši louku. Kosou. My děti jsme za ním chodily s hráběmi. Tráva se sušila, pak opět hráběmi převracela, k večeru nebo před deštěm se nadělaly kopky sena a pokrylo se to nepromokavou plachtou. A všecko to krásně vonělo a sušilo se a sklízelo se, a za svítání mne budilo taťkovo naklepávání kosy (ten zvuk si už myslím zřetelně ani nepamatuji, je někde zasunutý ve vzpomínkách).
Dnes už nekosíme kosou, ale vyjíždíme na tutéž zahradu benzínovou sekačkou. Mám tu práci ráda. Zvuk sekačky příliš nevnímám, ale ráda pozoruji trávu, jak se vlní ve větru a jak se třpytí ve slunci. A přistihla jsem se při myšlence, že sekání trávy je podobné jako - a asi si budete myslet, že jsem zešílela - jako když se koupete a plavete v moři. Taky jste hlavou proti slunci, tráva se vlní stejně jako vlny v moři, mírný vítr stejným způsobem hladí po tváři - prostě celkově to ve mně vyvolává velice podobné pocity.
Jen ty vůně se liší.
A vzpomínky na dětství, ve kterém nejen ta zahrada a vůně usychající trávy, ale skoro vše bylo jiné a jinak než dnes.
Nevím, jestli lepší. Ale jiné určitě.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý večer, paní Prokešová. Chtěl bych se na něco zeptat, snad Vás neurazím. Vím celkem hodně o Vašich kočkách, krtcích, psech a ptácích, květinách atp. a ne, že bych tomu byl nerad, krásně se to čte. Ale - a to je ten problém - zajímaly by mne i jiné Vaše názory. Snad to není přílišná troufalost, ale co si třeba myslíte o americkém radaru v ČR? Máte na to nějaký názor, myslíte si ano? či Ne? Moc mi Vaše povídání pomáhá i v mém vlastním životě a ještě před rokem bych se tomu moc divil, kdyby mi někdo řekl, že mne bude zajímat názor filosofky výchovy :-), ale je tomu tak. A tak se prostě ptám. Pokud buduete moci odpovědět, byl bych rád a děkuji.
Váš student Jirka

Miriam Prokešová řekl(a)...

Dobrý večer, máte pravdu. O těch kočkách, psech, ptácích a dalších zvířatech a jiných věcech se píše poněkud líp než o tom, na co se ptáte. Současná politická situace mě docela dost rozčiluje, a s radarem nesouhlasím. Neymslím si, že je zárukou bezpečnosti a že by Američanům šlo někdy o jinou bezpečnost, než pouze o tu jejich, a představa, že nás na oplátku budou jako chránit mi připadá hodně naivní. Tak tak nějak. Snad jsem odpověděla :-)