6. 5. 2008

Čarodějnický let - 16. létání: CÍL VÝCHOVY

Co je vlastně cílem výchovy? Často se říkávalo, že harmonická a plně rozvinutá osobnost. Téměř stejně často jsem přemýšlela, co to vlastně je. Jak blíže tento cíl charakterizovat. A jestli se to vůbec dá. Až pak jsem jednou téměř náhodou našla Brezinkův pojem životní zdatnost. Při definování tohoto pojmu W. Brezinka říká, že to je celý souhrn schopností, který danému člověku umožňuje, aby žil na světě pokud možno samostatně, zodpovědně, smysluplně a dobře.
Životní zdatnost je ve své podstatě náplní výchovy. Vychováváme děti (a nejen ty své) k tomu, aby uměli žít samostatně, tedy nezávisle na nás. Aby svůj život prostě i bez nás jednou v pohodě zvládli. Dále bychom je měli učit zodpovědnosti za vše, co dělají. Pokud dítě vedeme k zodpovědnosti za to, co udělalo, pak jej nemůžeme zároveň rozmazlit, ani kdybychom chtěli. Smysluplnost znamená unést svůj život, nerezignovat, snášet zátěž, mít cíl a za tím si jít, nevzdávat se, protože vše, co se děje, má svůj smysl, i kdyby nakrásno nebyl znatelný a pochopitelný. No a pokud budeme zvládat svůj život v těchto třech rovinách, budeme možná žít i dobře...
Možná.

16. otázka:
Jak vychovávat nejen děti, ale také sebe k tomu, že život má smysl? A má vůbec nějaký smysl?

Žádné komentáře: