5. 5. 2016

den čtvrtý

Někdy se zdá, že stojíme na cestě a vše je v pohybu, jen my ne.
Znáte ty pocity...
Ujíždí vlak, ulétá letadlo, mizí lidé.
Brr.
Ale na světe je prý - přece - krásně. Aspoň se to říká.
Ne prý, na světě krásně je.
Ať je jakýkoliv, je skvělé na něm (nebo v něm?) tak nějak být.

Někdy je třeba si to pořád opakovat...


Otázky čtvrté pro filosofy výchovy (Ostrava):
Jak "jsme" na světě z hlediska paradigmat?
A jak je na světě člověk z hlediska jeho filosoficko-antropologického pojetí?
A co na to Prométheus? :-))


Otázky čtvrté pro pedagogy (Karviná):
Jste vychovaní? Podle čeho se to pozná? :-))
Co znamená pojem životní zdatnost? Umíte vysvětlit? Prosím, vysvětlete :-))

3 komentáře:

Lukáš Machura řekl(a)...

Z hlediska paradigmat, "jsme" na světě na cestě za poznáním, ať už jako lidstvo, tak jako každý jednotlivec.

Člověk je na světě ztracen, hledá sebe v labyrintu světa (Komenský) dle jiného podání (Pascal) stojí nad propastí a čeká až na něj přijde řada.
Při bloudění však nemusí vůbec najít cestu a zůstane ztracený. Dle Schelera v podstatě člověk neví, čím je, ale zato ví že to neví.

Se stále se zrychlujícím vývojem techniky a vzájemnému odcizení lidí, ztrátě víry, právě díky technice musí dojít k nevyhnutelnému pádu západní civilizace. Pokud nedojde ke zničení celého světa.

Lukáš Hudeček řekl(a)...

Na výběr máme ze tří filozofických paradigmat. Vybrat si tak můžeme mezi realistickým, konstruktivistickým a komunikativním paradigmatem. Dle mého názoru, jsme na světě z hlediska konstruktivistického paradigmatu. Pro nás je důležité pouze to, co dokážeme poznat v rámci vlastního vědomí. Základní otázkou u tohoto paradigmatu je: „Co mohu poznat?“.


Přiznám se, že u otázky, jsem se na dlouhou dobu zasekl a nejsem si vůbec jistý svou odpovědí. Jde o určitý pohled na člověka, kdy si klademe různé otázky. Tou nejzásadnější je "Co je člověk?". člověk nežije jen v přítomnosti, ale diví se i před sebe a přemýšlí o tom, co jej čeká.

Prométheus se vysmíval bobům, ale bojoval s nimi. Dnes by se vysmíval západnímu světu (Olymp), ale opět by s ním bojoval za lepší život pro všechny. Snažil by se vymoženosti západního světa nabídnou o lidem z rozvojových zemí (v pověsti se hovoří o ohni).

Eva Brachmanová řekl(a)...

Paradigma je obecně příjímaný vzorec myšlení, definoval T.S.Kuhn. Stradelbach a Martens ve svém díle Philosophie definují 3 paradigmata - ontologické - důležité je to, co je stálé a neměnné a platí za všech okolností, dále paradigma mentalistické - důležité je jen to, co dokážeme poznat ve svém vědomí a nakonec lingvistické - hranice poznání je omezena možnostmi jazyka, s těmito paradigmaty jsou spojeny otázky: Co to znamená, že něco je? Co mohu poznat? Čemu mohu porozumět?
Základy fil.antropologie položil I. kant - je důležité si položit otázky : Co mohu poznat? Podle čeho mám jednat? V co mohu doufat? Z čehož se nabízí otázka :co je člověk? na níž však ani Kant nezná explicitní odpověď.
Prometheus byl hrdina, snažil se lidi chránit před bohy i za cenu své vlastní bolesti, i dnes bychom takového "superhrdinu" potřebovali