28. 11. 2012

Zastaveni jedenácté: třesu, třesu bez

V pátek budeme mít svátek Ondřeje.
Prý v minulosti třásly dívky v tento den keřem, stromem nebo plotem.
A prý k tomu říkaly:

Třesu, třesu bez
ozvi se mi pes
kde můj milý dnes.
Třesu, třesu tímto plotem
všecí svatí mým životem.
Kde můj milý dnes,
ať mně tam zaštěkne pes.

Ale pokud místo psa zakokrhal v tu chvíli třesení kohout, znamenalo to, že se děvče sice vdá, ale mimo svou dědinu. A to nebylo všechno. O půlnoci mohla jít vdavek chtivá děvčata zaklepat na kurník. Ale pozor, ozvala-li se na zaklepání jako první slepice, znamenalo to, že se chuděra nevdá. Ozval-li se kohout, hurá, bude svatba!  
Tak nevím, no. Jak to dělat dneska. Kdybych šla třást keřem, stromem nebo plotem, zavolali by na mne asi měšťáky. A kdybych šla klepat na kurník (kde bych ho tak asi našla?), možná by mi zavolali Chocholouška. No jo, ale proč bych to vlastně dělala...
Vždyť přece vím, kde můj milý dnes. Přece na noční. A v pátek také tak, takže žádný třes, žádné klepání,  

stačí mobil...    
kdepak slepice, kohout či pes


Otázka jedenáctá tak trochu legrační: Věříte nějakým pověrám? Znáte nějaké pověry ve výchově, které prý zaručeně platí? A patří k závoji tanečnice Máji?
Otázka jedenáctá záludná: Mohou čáry máry zastavit prométheovský spád?
Otázka jedenáctá víceméně normální: Co si myslíte o současném panem et circences?

Žádné komentáře: