27. 2. 2015

Teorie jablek

"Byla jedna babka, prodávala jabka, za děravý groš, prodala jich koš."

Výchovný efekt této říkánky?
Odpovědi mne doslova a do písmene "dostaly." Netušila jsem, z čeho všeho se dá udělat hluboce myšlenkový ponor.
Sami uznejte, které teorie z toho vzešly.

1. Babka byla lakomá, protože za děravý groš prodala jablek koš, a ty patrně za ten groš ani nestály.
2. Babka byla hloupá, protože nebyla dobrý obchodník, a svá skvělá jabka prodala jen za děravý groš.
3. Babka byla vychytralá, protože jabka prodala za groš a zbavila se jich tak (nenechala je shnít a i přes jejich nekvalitu je prodala).
4. Babka byla hodná a nechtěla nikoho okrást, tak jí stačil děravý groš.
5. Babka chtěla udělat radost, a když někomu chcete udělat radost, na sumě (ani na děravém groši) nezáleží.
6. Babka chtěla naučit "kupující", že nic není zadarmo, za vše se musí platit, třebaže děravým grošem.
7. Babka si necenila své vlastní práce, a prodávala svou práci pod cenou.
8. Babka tím ukázala, že vydělávat se dá postupně, dlouhodobě (groš ke groši a poklad máš v koši).
9. Za tu dobu, co tam ta babka sedí, je z děravých grošů dnes již miliardář..ka.
10. Babka má dobré srdce a dělá za děravý groš radost druhým, protože sama už nic nepotřebuje.
11. Babka tím ukazuje, že nezáleží na výši finanční odměny, důležité je mít dobré srdce.
12. Babka byla šikovná a uměla jednat a mluvit, a proto u ní bylo možné vše.
13. Babka ukázala, že by lidé neměli přehlížet slabší a měli by jim pomáhat.
14. Babka je příkladem toho,že nikdy nevíme, co se nám přihodí a měli bychom pomáhat druhým.
15. Babka byla lenivá - nechtělo se jí tahat s jabkama zpět domů, a tož je prodala i za děravý groš, aby se jich zbavila.
16. Babka byla zoufalá a nešťastná a prodávala jabka třeba i za groš, jen aby něco z toho měla.
17. Když je člověk v nouzi, prodá i cennou věc pod cenu, třeba i za děravý groš. Doba byla zlá, nedostávala žádný důchod ani sociální dávky.
18. Chuděra babička, nikdo jí nepomohl a za skvělá jabka dostala jen groš.
19. V této říkance chtěl soudruh Lenin říci, že zemědělská dělnice po mnoha hodinové, usilovné práci obdrží pouze děravý groš. Aplikace do dnešní doby znamená, buďme všichni finanční poradci, realitní makléři, manažeři všeho druhu..., hlavně nedělejme nic, co má hodnotu, neboť naše mzda by byla děravá.

A nyní jak by asi vypadal výzkum:
Výzkumný problém: je zaměřen na otázku, zda
má nějaký výchovný efekt ten fakt, že babka za děravý groš prodala jablek celý koš.
Výzkumný cíl: zjistit, proč babka prodávala jablek celý koš jen za groš.
Dílčí cíle:
- zjistit, jestli babka byla hloupá a neuměla obchodovat
- zjistit, jestli babka byla v tak svízelné životní situaci, že prodávala pod cenou, jen aby něco měla
- zjistit, zda babka naopak chtěla jen dělat radost
- zjistit, zda babčino konání nebylo jen výchovným poučením

Výzkumná otázka:
Jaká byla babka, co prodávala jabka a co tím sledovala?

1 komentář:

quarine řekl(a)...

Ladova babka byla prostě pohádková babička. Zařadit ji do ekonomiky dnešního světa je asi nemožné, do toho Ladova nevím. Skoro mě bere stesk po době, kdy (by)něco takového bylo možné. I když, ono to nebude zas tak zlé. Když se podíváme na práci učitelů (myslím těch dobrých), tak bychom tam takových babek asi našli dost. Učitel vždy byl nejhůře placeným a nejvíce váženým člověkem. A dělal to rád, stejně jako babka s těmi jablky. takže i když hodnotu věcí (i nemateriálních) určuje ten dnešní šílený ekonomický trh, ještě existují ostrůvky naděje, kde takové "babky" s košem plným vědomostí, zkušeností..., ze kterého rozdávají za děravý groš, potkáme. Svým způsobem je to takové malinké vítězství nad tím světem boha Molocha - dokud nám někdo shora nenařídí prodávat opravdu jablka shnilá (ale tomu se snad ubráníme)