28. 3. 2010

svátek

Tak jsme měli dnes my učitelé svátek. Protože se narodil kdo? - no přece Komenský.
Mám toho pána moc ráda.
A moc by mě zajímalo, jaký vlastně doopravdy byl. Podle jeho prací šílená pečlivka, takový ten systematik, který si lajnoval co, kdy a jak... a vše měl přesně promyšleno.
Podle dalších prací člověk, který trpěl úzkostí z velké zodpovědnosti z toho, co s lidmi bude, pokud nedostanou rozum a nezačnou konečně žít tak, jak žít se má.
A podle dalších jeho spisů také člověk, který ponocoval a snad do rána sedával nad svými spisy a díly a někdy propadal beznadějným myšlenkám a modlil se, aby už bylo ráno a stíny noci se rozsvětlily v den.
A zase podle jiných člověk, který věřil nejen v lásku Boží, ale také v dobro a v lásku lidí a nechal se fascinovat očima, vzbuzujících pohledem v jeho nitru požár...
Prostě geniální muž, který svůj čas k životu zužitkoval dokonale a do poslední vteřiny.
Nemohla jsem v Naardenu najít místo, kde je pochován. A když jsem našla, bylo v opravě a koukala na něj jen z výše okna do místnosti. Venku bylo léto, v blízkosti moře a mně bylo úzko na duši i na srdci.
Mám toho pána prostě moc ráda...
A pro mne prostě neumřel.
Otázky č. 13: Znáte nějakou myšlenku J. A. Komenského, která Vás osobně skutečně zaujala? Víte, jak chápal člověka a v čem bylo to chápání výjimečné?

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Vernisáž výstavy Labyrint Světla (inspirovaná dílem J. A. Komenského, spadající pod projekt Orbis Pictus) se koná 8.4. v 17:00 v Domě umění města Ostravy. Určitě si tuto vyjímečnou událost nenechte ujít, bližší informace zde: http://gvuo.cz/archiv/2010/orbis/orbis_uvod.html :)

Dobrou noc, Adéla Podstufková

Miriam Prokešová řekl(a)...

Dobré ráno, moc děkuji, ráda přijdu. Jen jsem napoprvé tu adresu nenašla - přenesla jsem si ji i s Vaším smajlíkem a ono, že nic, že stránka nebyla nalezena. Jak by taky mohla:-,) ale chvíli(asi vteřinu) mi to trvalo,než jsem pochopila, proč...
Tak hezký den,
mp