4. 4. 2014

O pochybnostech

Jen blázni vědí všechno bezpečně a překypují rozhodností - řekl kdysi dávno M. de Montaigne.
O všem je možné pochybovat, jen ne o tom, že jsem to já, kdo pochybuje. Dodal R. Descartes.
Údiv dítěte, údiv filosofa, údiv - a pochybování.
O čem pochybovat?
O svém životě?
O smyslu?
O pravdě? O lásce?
O poznání  a jeho možnostech?
O sobě samém?
Divit se, že pochybujeme a pochybovat o tom, že se divíme?
Ach jo.

Kdy a o čem nepochybujeme, když se dá pochybovat nejen o životě, jestli vůbec je, ale i o smrti (jestli vůbec je).
Jsme ztracení lidé ve ztracené zemi svého údivu a svých pochybností.
A tolik potřebujeme bezpečí jistoty.
Nikdo nám ji nikdy nedá.
Nikdo nikdy?


Otázky třetí pochybovačné a zpochybňující:
Co potřebujeme k životu?
Potřebujeme k životu filosofii? Potřebujeme přemýšlet? Pokud ano, proč vlastně?
Jaké jsou základní životní potřeby člověka a co s nimi v tomto světě?
Co na to A. Maslow?
A co na to Vy?

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

3. otázka (D12411)
Každý člověk potřebuje ke svému životu něco jiného, pokud se tu nebavíme o potravě a vzduchu, to jsou základní potřeby každého živého tvora a ty nás právě spojuji. Ale jsou tu další potřeby, které jsou pro nás důležité a potřebujeme je k životu uspokojit, jinak dochází k nějakým negativním dopadům na naší psychiku.
Na otázku, jestli k životu potřebujeme filosofii není jednoduché odpovědět, ale mým osobním názorem je, že tu byla, a tak asi jí někdo k životu potřeboval, já osobně jí k životu až tak nepotřebuju, ale to je čistě subjektivní názor, ale kdyby tu nebyla, tak si myslím, že můj život by byl ochuzen, je mým koníčkem a pro mne je důležitá. Já k životu nepotřebuju mnoho, mým osobní přáním je, aby lidé kolem mne byly šťastní. 24.1.2014 mě život připravil o jednu mou oporu ve všem co jsem dělal, přišel jsem o dědečka, který byl pro mne nesmírně důležitý, a mým cílem bylo to, aby jeho vnuk dokončil vysokou školu a mohl se mnou všude chlubit, to bylo to co jsem potřeboval k životu, jeho přízeň, lásku, jeho podporu, ale tu jsem přišel. Nechci, ale říct, že jsem přišel úplně o smysl života, to ne, našel jsem lásku, a ta mě udržela nad pomyslným dnem, a tím jsem opět mohl naplňovat své tužby, dělat jí šťastnou. to je teď to, co potřebuju ke svému životu.
A. Maslow sestavil pyramidu potřeb, kde vyjádřil hierarchicky uspokojování potřeb člověka, osobně s tímto souhlasím, ale jde o obecnou definici uspokojování potřeb, co každá kolonka znamená je už jen na člověku, jak si jí sám o sobě vysvětlí.
je toto sice krátká odpověď, ale jde o otázku, na kterou jde napsat pár řádků, nebo napsat celé svazky knih.