18. 12. 2022

Putování dějinami pedagogiky - dvacáté


 Reformy ve školství, počínaje tou povinnou školní docházkou, se prolínají celým 19. a také 20. stoletím.

Je prostě veliká potřeba reformovat. Už nestačí do té školy jen přijít, učit se, odejít. Je třeba najít ten nejlepší způsob, jak. Najít nejlepší podmínky, prostředky, metody, zásady, průběh...

Aj, škola, která každého z nás volá. Do které musíme. Abychom něco věděli, znali, orientovali se, nebyli za hlupáky. 

Ve starověku to byla Platónova paideia, ve středověku křesťanská educatio, dnes máme edukaci. Všechny tyto tři pojmy se od sebe navzájem liší. 

A my ty dvě předchozí marně dnes hledáme. A možná i proto ty reformy...


Otázky dvacáté:

1. Když už jsem to nakousla, jak se od sebe liší ona Platónova paideia, křesťanská educatio a současná naše edukace?

2. Dokázali byste vyjmenovat a popsat největší reformy 19. století?

3. A jak se Vám šlape našimi dějinami? Jde to? 😊

Žádné komentáře: