19. 12. 2022

Putování dějinami pedagogiky - dvacáté druhé

 

Někdy se stane, že přijdete opravdu s nějakou velikou myšlenkou nebo přímo s převratnými myšlenkami, a vaši následovníci z nich udělají úplně něco jiného.

A vy pak z toho téměř, jak už jsem se ptala při jiné příležitosti, "rotujete" v hrobě.

Johannu Friedrichovi, jehož příjmení Vám ještě neprozradím, se to stalo. Ačkoliv přichází s převratnými myšlenkami ve smyslu výuky na základě jasnosti, asociace, metody a systému, je přesto považován za představitele zkostnatělého a zastaralého, konzervativního školského systému.

Ačkoliv je považován za zakladatele pedagogiky jako vědy, stejným dílem se mu rovněž přisuzuje výlučně nadřízené postavení učitele, kterého se musí za všech okolností poslouchat. A nejdůležitější je kázeň.

Proč jí je třeba k tomu, aby se rozvinuly ony čtyři předpoklady k učení, se tak nějak zapomnělo...


Otázky dvacáté druhé:

1. Jak se jmenuje stěžejní dílo výše zmiňovaného pána?

2. A co možná ukončilo jeho "rotaci"?

3. Proč je vlastně oné kázně ve školách zapotřebí?

Žádné komentáře: