28. 12. 2018

Čtvrté pedagogické zastavení

Mrazík.
Pohádka Mrazík je ryze pedagogická. Všimli jste si toho někdy?
Máme tady Marfuš. Jinými slovy nevychovaného, rozmazleného, lenivého, nepřejícného spratka. Ještě že ty ořechy uměla louskat :-))
Pak tady máme Ivánka. Namyšleného, nafoukaného, rozmařilého, nafintěného, metrosexuálního namachrovaného týpka.
A nezapomeňme ani na matku - macechu. Zlou, pyšnou, toužící po bohatství a prospěchu. Nemilosrdnou, milující jen svou vlastní dcerku. Opičí láskou. A k ní ušlápnutého muže, otce Nastěnky (i Marfušky?), skutečného ustrašeného podpantofláka.
A Mrazíka. Nezodpovědného trošku naivního starce.
A zlomyslnou, nešťastnou? ježibabu.
A celou škálu loupežníků a dalších postav... typu Nastěnku chci za ženu!
A nakonec Nastěnku. Že by konečně ideál dobra, lásky, štědrosti, ohleduplnosti?
A skřítečka všudybylka, který něco způsobil, a pak se už téměř neobjevil...
Kolikrát se s prototypy těchto lidí setkáváme i v životě?


Otázky čtvrté, Mrazíkově laděné:
Byl Ivánek životně zdatný? Pokud ano, vysvětlete proč, taktéž pokud ne...
Do kategorie kterých cílů (obecně) byste zařadili jednání macechy?
A jaké cíle ztělesňovala postava Nastěnky?
A co měl s cíli společného Ivánek a proč se proměnil v medvěda?
A co na to všechno ubohá?Marfuška?
A otázka poslední: Kterou postavou byste chtěli být Vy samotní z hlediska stanovených cílů?

Žádné komentáře: