12. 12. 2019

Putování, den devatenáctý

Dobro a zlo je "něco", co se nás neustále dotýká. Patří to k těm největším otázkám nejen ve filosofii, ale také ve výchově. Jak dobře vychovávat...?
Jak vychovat člověka, který bude milovat život za všech okolností, svůj i druhých, a nikdy nespáchá např. sebevraždu?
Jak vychovat člověka, který bude mít úctu k životu druhého člověka? Který nebude schopen vědomě ublížit?
Ne, ne, ne, raději si neklást takovéto otázky.
Ale kam spěje tento svět a kam spěje výchova některých současných matek?
Co vůbec od života očekávat, co chtít?


Otázky devatenácté:
Jak charakterizoval W. Brezinka pojem životní zdatnost? a můžeme jeho vysvětlení chápat jako cíl výchovy? Prosím, vysvětlete...

1 komentář:

Pavla Řemel řekl(a)...

Dobrý večer,
W. Brezinka říká, že životní zdatnost je schopnost člověka, žít samostatně, zodpovědně a smysluplně. Vychovaný člověk je schopen zodpovídat za své činy i ovlivňovat druhé. Výchova má vést k pochopení vlastního údělu.

Můj pohled na výchovu dle W.Březinky - celé jeho dílo neznám, ale se základy plně souhlasím. - Pokud chce člověk prožít život šťasně a naplnit všechny 3 požadavky na životní zdatnost, nutně musí dojít k hledání pravdy o dobru a o zlu. Musí věřit, že je možné spravedlivě posoudit co je dobré (chcete-li pravda) nebo zlé (lež). A to předpokládá vyšší moc, která toto rozsoudí. Spoléhat se jen na svědomí nelze - každý ho má trochu jiné. Pokud člověk samostatně uvažuje, měl by dojít také ke smyslu života, což je základ motivace pro zodpovědnost k sobě, druhým a vyšší moci. Učitel by měl žáky jednak povzbuzovat k hledání samotnému a také jim ukázat jak. Pokládat otázky, vzbuzovat zájem, vlastním příkladem ukazovat vytrvalost, spravedlnost a dobrou naději do budoucna. Pokud člověk skutečně najde, co hledá, je napůl vyhráno. Takže podle mně je zdatný člověk cílem výchovy.

Pěkný večer.
Řemelková