14. 4. 2012

Zastavení deváté: Počítačoví lidé

Podle A. Bammého, a nejen podle něj, nám prý hrozí, že se z nás časem stanou "počítačoví" lidé. Nemám tušení, do jaké míry to hrozí ostatním lidem, ale mně asi moc ne. Já "počítačová" už nikdy nebudu. Naopak, troufám si říct, že se s počítačem rádi nemáme.
I když je pravdou, že se stal mým nenahraditelným pomocníkem v práci a že není dne, kdy bychom nebyli tak nějak spolu. Ale on si pořád dělá co chce. Neposlouchá mě, jede si podle své linie, je to s ním jen k trápení. A pokud si už zvyknu na nějakou verzi wordu či co to jako je, vzpomene si můj manžel, že by mi mohl nainstalovat novou. A to, co do té doby fungovalo a šlo, najednou v nějaké vyšší verzi vůbec nefunguje nebo mnohem složitěji. To, co bylo hned, je až za veeelikáááánskouuu chvíli, takže vůbec nechápu, proč ten jako technický pokrok jde zpět, a ne dopředu.
A nejradši mám to tvrzení, že ten problém není v počítači, ale ve mně.
A tak mám vlastně radost. Možná z jiných lidí se stanou stroje, ale ze mně ne. Protože na to "být strojem" prostě nemám.
Doufám a věřím, že nejsem jediná...
Ale co děti?


Otázka č. 9 vylekaná: Myslíte si, že z našich dětí vyrostou jen počítačoví maniaci, kteří ani nebudou vědět, jaké to je hrát si venku na trávě či na hřišti?Otázka č. 9 mírně neklidná: Nebo budou "jen" oběti boha Molocha?
Otázka č. 9 k přemýšlení: Jak žít, aby to bylo jinak? A záleží to na nás?

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Miluju odpověď jednoho nejmenovaného lektora ŠVP pro zušky z dob, kdy jsem tam ještě jezdila. Jednalo se o zpracování tzv. E modulu, který se zpracovává letos a navíc nám hovořil o úžasném vnuknutí učit děti multimediální tvorbě. Všichni až na jednu vyučující s tím souhlasili a řekli, že na to školy nemají prostředky, že je to bezpředmětné to vyučovat. My to v práci máme. Jako jedna z mála zušek v regionu. A můžu říct, že přesto, že se žáci připravují na střední odborné školy, kde tento předmět využijí, nebo dokonce mohou jít po druhém stupni na vysokou školu, nesnáším to. Jsou tam inteligentní děti, které to baví. A inženýři Vám řeknou, proč je nevychovávat a nevzdělávat takto. Je v tom určitě obrovská budoucnost. Ale své dítě bych tam nedala z jednoho prostého důvodu.

"POČÍTAČ" a hodinová dotace k tvorbě filmů a šotů, které tam ty děcka tvoří jsou tři hodiny čistého času. Hnus.

Anonymní řekl(a)...

HNUS proto, že si raději s dcerou zajdu na bazén, na kolečkové brusle anebo zahrát si tenis. Jen tak. Nesedět na zadku...

Anonymní řekl(a)...

Možná to na Vás všechny bude působit ustrnule. Je to můj názor na počítače. Od dob studenta je nesnáším. Jediné, co ve mně vyprovokoval vyučující bylo to, cituji... "Marku, otevřete to okno, ať z něj kvůli .... teď řekl mé příjmení .... vyskočím." Často se stávalo, že nám říkal, co by se stalo kdybychom zmáčkli tamto tlačítko a tamto a já to samozřejmě mačkala a vyhodila jsem několikrát počítačovou síť na celé dopoledne. Všichni se mi smáli. Dodnes neznám nic. Snad jen to, že píšu rychlostí 300 úhozů za minutu bez chyby.

Anonymní řekl(a)...

I můj manžel bez maturity ovládá počítač líp než já. A víte co? Absolutně mi to nevadí.

Anonymní řekl(a)...

Jak je možné, že dnešní dítě, aniž by prošlo nějakým kurzem počítačové gramotnosti, to s počítačem umí víc, než my důkladně proškolení?
Není to náznak počítačové generace?!
P:)

Anonymní řekl(a)...

Moje dítě tam patřit rozhodně nebude. Počítač mi vyprovokoval epilepsii. A dceři zakazujem počítač. Čteme raději knihy, opisujeme, počítáme a sportujeme. Hrajeme na klavír a hoboj.

Anonymní řekl(a)...

Až bude mít povinný předmět počítačů na ZŠ, pak ji pustíme.

Anonymní řekl(a)...

Tak abyste se jednou nedivili ... Zákaz asi není nejlepší výchovný argument (pokud nejde o život). Třeba na to jednou přijdete...

Anonymní řekl(a)...

hm, děkuji. Já se ničemu divit nebudu. Nevím čemu. Kdyžtak téměř propadne u maturity jako její matka. Počítače nanávidím a nenávidět je budu. Už proto, kdo mně učil. Jsme to my učitelé, kteří padáme za vlast tím, kým jsme a když mně učí "praktik", který nemá smysl pro humor a neumí tu látku podat, a neumí vklouznout studentovi pod šedou mozkovou kúru... co z toho může být? Je jen na nás jak oživíme dítěti představivost.

Anonymní řekl(a)...

dobré ráno... hm, zamýšlím se nad posledním příspěvkem. Je zvláštní, jak dospělý člověk může nemít rád techniku. Určitě bych to svému dítěti nezakazoval, ale omezil to na minimum. Žijeme v době, kdy Vaše dcera zjistí, že jsou její vrstevníci dál a tím jí dáváte důvod, resp. spolužákům k šikaně. Bude jiná. Zvažte to.

Anonymní řekl(a)...

Pěkné sluníčkové ráno. Dnes je tak krásně. Víte, nebráním se tomu, že dcera může před PC sedět a psát nebo nepsát anebo hrát si hry. Ale řekněte mi, co je inspirativního na tom, že sedí a píše místo toho, že by si mohla rozvíjet mozek jiným způsobem. Na té zušce v tom vidím samozřejmě pozitivum. Uplatňují se tam tvořivé výstupy. Zaráží mne pouze jedna věc. Všichni si na tento přístroj tak strašně navykli, že bez něj prostě nedokáží ani existovat. A jak tu píše Paní doktorka Prokešová, budou za chvíli umělí lidé. A já si troufám tvrdit, že už jimi jsme. Nepozastavíme se nad smyslem běžného života a máme tolik problémů s chováním lidí mezi sebou. A je tomu tak proto, jak jsme byli samozřejmě vychováni, ale troufám si říct - z nedostatku zkušeností kvůli pc. Sedíme u něj a člověk nezískává zpětnou vazbu v komunikaci. Navykli jsme si hovořit o svých pocitech na netu, hlásáme svobodné slovo a kde je smysl komunikace lidí mezi sebou. Včera jsem se vláčela domů, a dva staří lidé spolu hovořili a ten jeden povídá... Víš co, Františku? Člověk nepotkává hory. Potkává lidi...

A to mi stačilo. Kdo z Vás může říct, že umí vycházet s lidma. Jsme jako jeden široký oceán. A tři hodiny čistého času jsou přespříliš pro malé děti na to, aby se naučily komunikaci. Jednou to jejich rodiče poznají...
SNAD...

Anonymní řekl(a)...

Dělám jednu z nejinspirativnějších prací. Mj. lékaři a misionáři ji mají taky zajímavou. Zachraňují lidské životy. Já je taky částečně zachraňuju... A je to fajn je zachraňovat. Teď nám ukazuje náš učitel, u kterého studujeme, jak můžeme vybídnout člověka, aby šel s námi... A my ho vedli k hlubokému poznání. Proč to takto dělají pouze čtyři lidé na katedře? Ostatní nemají srdce? Vybrala jsem si poslání, na které jsem pyšná. Pracuji s hudbou a ta je tak tvárná, pokud ovšem ji umí člověk prodat. Přijďte se podívat pozítří v 17.30 do prostor naší ZUŠ na Absolventský koncert mé žačky a výstup učitelů pro charitativní účely jedné postižené dívenky. Scháníme pro ni 50 000,- na lázně, které potřebuje každým rokem, aby neměla obrovské křeče těla, kterými trpí. Jsme v Českém Těšíně na ZŠ Pod Zvonek. Kdo bydlí poblíž a nemá co dělat... oželí třeba přednášku pedagogiky či psychologie... přijďte.

Anonymní řekl(a)...

Oprava. Zítra. Omlouvám se. Koncert už je zítra.

Anonymní řekl(a)...

to anonymní, pravděpodobně p.uč., odmítající počítače:

Myslím si, že u Vás už je základní problém to, že v sobě pěstujete nenávist. Už to je smutné a ostatní se sveze... Je mi Vás líto :-(

Anonymní řekl(a)...

Je to docela možné. Učím se ji zvládat. Teprv teď v mých... to je jedno kolika letech... Ale učím se odpouštět lidem, aby i mně bylo odpuštěno. Tak, jak stojí v Bibli. Jsem ráda za to, že se tu nenávist učím potlačovat už teď. Co kdyby na sklonku svého života?

Anonymní řekl(a)...

To je pozitivní :-). Držím moc palce, ať to překonáte!!! :-)

Anonymní řekl(a)...

Vím, že je to pozitivní. :-)) Je mi skvěle jako málokdy. A mj. děkuji za podporu. Ale není třeba. Už jsem se našla. Někdy se člověk hledá celý život. Já se našla ve -ceti. Přeji pěkný večer.

Anonymní řekl(a)...

Chtěla bych se vrátit k tomu příspěvku... pravděp. p. uč.... je mi Vás líto.

Víte, je více filozofů, kteří tvrdí to, co já, že člověk, který čeká na odpověď z druhého konce neumí s lidma komunikovat. Netvrdím, že umím. A čeho Vám je líto? Mé agrese? Prosím Vás, kdybyste psal seminární práci na téma Altruismus, jakou píšu já, zjistil byste, že člověk musí být aspoň někdy agresívní. Je účelné si tu agresi někde vybít. Vy o mně nevíte vůbec nic. Nesuďte příště člověka podle agresivní mluvy. Je to pouze druh obrany vůči lidem jako jste možná Vy. Ten, kdo mne zná ví, že taková nejsem. Jen se bráním. Spíš hodnoťte můj způsob mluvy. Ta je napadnutelná. Jinak díky. Dobrou noc.

Anonymní řekl(a)...

K tomu není, co dodat...
Jste nejspíš zoufalá a prskáte na všechny strany. A tak si do mě bouchněte 300 úhozy za minutu, ať je Vám zase fajn.
Dobrou ...