11. 4. 2012

Zastavení šesté: člověk

Někdy přemýšlím, kdo vlastně je člověk.
No kdo - to tak divně zní - spíše: kým je člověk.
Přiznám se, že v tom pořád nemám tak zcela jasno. A možná také proto se mi líbí myšlenky některých filosofů, kteří (při vší úctě k nim) podstatu člověka spíše zakrývají než odkrývají. Protože to je zábavné pozorovat a přemýšlet nad některými jejich výroky o člověku, ve kterých občas marně hledáte smysl.
Ale jedna citace se mi líbí moc, a proto ji i často opakuji. Je to ze Starého zákona, kde je psáno, že člověk: "... je jen vánek pouhý, i kdyby stál pevně. Každý žitím putuje jak přelud..."
Často si připadám, že skutečně žiji mezi přeludy... a přemýšlím, jestli já samotná nakonec nejsem jen nějakým přeludem.
Ale pak si vzpomenu na křehkou bytost, utkanou ze smutků a vzpomínek, a dojde mi, že smutky a vzpomínky přeludem nejsou.
Nebo že by ano?

Otázka č. 6 hloubavá: Co si myslíte o člověku a o lidech?
Otázka č. 6 ještě hloubavější: Dokázali byste vyslovit svou vlastní "definici" člověka?
Otázka č. 6 ještě ještě hlubší: A co vlastní definice dítěte? Troufli byste si?

P.S. Nevím proč, ale nějak mi blbne počítač, omlouvám se, že dnes nejsou otázky vyznačeny tučně a kurzívou.... Až se mi to "rozjede", opravím to...

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Co si myslím o Člověku: pravděpodobně nejvyspělejší druh živé hmoty, která je tak komplikovaná jako sám vesmír. Je nedokonalý. Umí pohladit po duši, zabodnout nůž do srdce a dívat se Ti při tom do očí. Stéká ti jedna slza, druhá, třetí a žiješ pro něj. Čí ta slza je? Je šťastná - veselá nebo smutná...
Člověk je. Někdy děkujeme za to, že je. Jindy bychom ho nechtěli ani znát. Nejraději ani sami sebe. Co?

Paní Prokešová, Vy můžete být klidná. Dnes, aniž bych četla poslední příspěvky o fluidním člověku, jsem o Vás jako o fluidu hovořila. Má žačka hrála od Ilony Jurníčkové Melodickou a řekla jsem jí, představ si něco tak něžného, tak fluidního, tak mystického a začni. Hovořila jsem o Vás, protože pro mně jste tímto Vy. Měla jste slyšet, jak mně pohladila po duši. Krásně brala pedál. Byla to jiná Terezka, než jakou ji znám.

V poslední době jsem šťastná za každou maličkost, kterou slyším v hodině.

Miriam Prokešová řekl(a)...

Dobrý večer, moc děkuji za tak milá slova. A také vám všem, kdo mi pravidělně odpovídáte, moc děkuji :-) Díky Vám je na světě hned hezčeji...
moc zdravím,
mp

Anonymní řekl(a)...

Jste úžasná. Co víc dodat.

Petra Bojceňuková