17. 12. 2007

Osmá přednáška

Klasifikace metod výuky podle J. Maňáka:

A. Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický
I. Metody slovní
1. monologické metody (např. vysvětlování, přednáška)
2. dialogické metody (např. rozhovor, diskuse, dramatizace)
3. metody písemných prací (např. písemná cvičení, kompozice, seminární práce, referáty)
4. metody práce s učebnicí, knihou

II. Metody názorně demonstrační
1. pozorování předmětů a jevů
2. předvádění (předmětů, modelů, pokusů, činností)
3. demonstrace obrazů statických
4. projekce statická a dynamická

III. Metody praktické
1. nácvik pohybových a pracovních dovedností
2. laboratorní práce
3. pracovní činnosti (v dílnách, na pozemku, možná bychom mohli přidat i práci na počítači)
4. grafické a výtvarné činnosti

B. Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický
I. metody sdělovací
II. metody samostatné práce žáků
III. metody badatelské, výzkumné

C. Struktura metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický
I. postup srovnávací
II. postup induktivní
III. postup deduktivní
IV. postup analyticko – syntetický

D. Varianty metod z hlediska fází výchovně-vzdělávacího procesu – aspekt procesuální
I. metody motivační
II. metody expoziční
III. metody fixační
IV. metody diagnostické
V. metody aplikační

E. Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační
I. kombinace metod s vyučovacími formami
II. kombinace metod s vyučovacími pomůckami

Žádné komentáře: